Kalajoen Junkkarit

Yleisurheilujaosto

TOIMINTAKERTOMUS 2008

Yleistä

Junkkareiden yleisurheilun toiminta vuonna 2008 oli voimakasta nuorisourheilun aikaa. Toiminnan sielu oli kaikille lapsille ja nuorille suunnattu yleisurheilukoulu sekä tavoitteellisempaan urheiluun suunnatut asiantuntevien valmentajien vetämät valmennusryhmät. Seura voitti poikkeuksellisen selvästi Keski-Pohjanmaan Nuorisotoimintakilpailun ja saavutti uuden ennätyksen Kalajoen Junkkareiden mitalisaaliissa piirinmestaruuskilpailuissa.

Toinen seuran vahva alue oli veteraaniyleisurheilu. Seura menestyi mitalimäärällä mitattuna erinomaisesti veteraaniyleisurheiluissa saaden harvinaisen MM-mitalin, Pohjoismaiden mestaruuksia ja lukuisia SM mitaleja. Veteraaniyleisurheilussa on syytä kuitenkin todeta, että seuran menestys perustui muutaman urheilijan saavutuksiin joista Jukka Kauppilan saavutus oli häikäisevä.

Junkkarit onnistui nostamaan toimintavuoden aikana Kunniakierroksen sille tasolle, mitä se Kalajoella on aikanaan ollut. Seura oli piirin paras kunniakierronseura saaden tuottoa yli 8000 euroa.

Jaoston puheenjohtajana toimi Juha Nivala ja jäseninä Katriina Untinen, Tiina Nevanperä, Timo Ylikoski, Tuula Törnvall, Marjo Heikkala, Osmo Heikkala, Aleksiina Paakki ja Seija Roimela. Kilpailutoiminnan vastuuhenkilönä toimi Aleksiina Paakki ja yleisurheilukoulun vastuuhenkilönä Marjo Heikkala. Suomen Urheiluliiton järjestövaliokunnan jäsenenä toimi Jukka Kauppila ja Keski-Pohjanmaan Yleisurheilun seurapalvelujen toimikunnassa oli Tuomo Mustola.

Yleisurheilukoulu

Junkkareilla oli kertomusvuoden aikana kaksi urheilukoulua. Yleisurheilukoulussa lapselle pyritään antamaan positiivinen sysäys oman säännöllisen liikuntaharrastuksen löytämiseksi sekä ammattitaitoista ohjausta eri lajien harrastamiseen.

Kesän urheilukoulusta on muodostunut monen kalajokisen lapsiperheen merkittävin kesäinen harrastus. Kesän urheilukouluun osallistui 105 lasta. Koulu kokoontui maanantaisin Merenojan kentällä viikkoharjoituksiin sekä keskiviikkoisin lajiharjoitukseen. Kesän aikana yleisurheilukoulussa kirjattiin yhteensä noin 1500 osallistumiskertaa. Junkkareiden yleisurheilukoulun päällikkönä toimi Marjo Heikkala ja muina ohjaajina Seija Roimela, Osmo Heikkala, Tiina Nevanperä, Carina Grundström, Sirpa Männistö, Katriina Untinen, Antti Kääntä ja Jaana Kuusinen.

Syksyllä alkaneeseen ja keväällä päättyneeseen talven yleisurheilukoulu kokoontui tiistaisin liikuntasalissa tai juoksusuoralla. Osallistujia oli 15 ja ryhmän ohjaajana toimi Katriina Untinen.

Valmennustoiminta

Yleisurheilukoulun lisäksi toiminnassa oli kaksi valmennusryhmää. Näissä ryhmissä harjoittelu on urheilukoulua tavoitteellisempaa ja ne on suunnattu pääasiassa ikävuodesta 11 eteenpäin.

Hyppy- ja pikajuoksupainotteinen valmennusryhmä kokoontuivat yhteisharjoituksiin viidesti viikossa, talvella pääasiassa jäähallin juoksusuoralla ja sulan maan aikana Merenojan kentällä. Ryhmään toimintaan osallistui 9 nuorta. Ryhmän valmentajina toimi Tiina Nevanperä, Pia Siipola ja Ari Siipola.

Juoksupainotteinen valmennusryhmä kokoontui kerran viikossa. Ryhmä kokoontui talvella juoksusuoralla ja salissa. Ryhmään toimintaan osallistui 7 nuorta.  Ryhmän valmentajina toimivat Katriina Untinen ja Tuomo Mustola.

Junkkarit järjesti Keski-Pohjanmaan Liikunnan Gebardi-kiertueen pikajuoksuvalmennusillat. Valmentajana toimi Tuomo Mustola. Valmennusilta sisälsi lihaskuntoa ja liikkuvuuta kehittäviä harjoitteita, pikajuoksun koordinaatio-ja tekniikkaharjoituksia sekä lähtöharjoituksia.

Kilpailutoiminta

Seuralla järjesti toimintavuoden aikana yhteensä 9 maastojuoksu- ja yleisurheilukilpailua. Näistä merkittävin oli Keski-Pohjanmaan 12-15 vuotiaiden piirihuipentuma 23.-24.7. Kilpailuja järjestettiin seuraavasti:

-          22.4. Andament-maastot

-          29.4. Kalajoen kaupungin maastot

-          6.5. Valkean Linnan Kello-maastot

-          26.5. Elmo-Sport-kisat

-          25.6. Ruukki-piirikunnalliset ja K-P juoksu-cup

-          9.7. Sani-Fani kisat

-          23.-24.7. K-P piirihuipentuma 12-15 vuotiaat

-          30.7. Lähivakuutus-kisat

-          13.8. Hippo-kisat

Seura pääsi kolmannen kerran peräkkäin Suomen Urheiluliiton järjestämän Vattenfall seuracupin loppukilpailuun. Junkkarit paransi edellisen vuoden sijoitustaan Mega-sarjassa (5.000 - 10.000 asukkaan kunnat) kahdella sijalla ollen kahdeksas. Loppukilpailu käytiin Vihdissä 30.8. jossa Junkkareilla oli 40 urheilijan joukkue. Loppukilpailuun liittyi osallistuminen Helsingin olympiastadionilla Suomi-Ruotsi maaotteluun.

Kertomusvuoden aikana Junkkarit saavutti historiansa parhaan menestyksen Keski-Pohjanmaan piirin piirinmestaruuskilpailuissa. Yhteensä 102 (89 v. 2007) eri henkilöä edusti seuraa piirinmestaruuskilpailuissa tuoden seuralle yhteensä 120 (109) mitalia. Keski-Pohjanmaan Yleisurheilun nuorisotoiminta kilpailun Junkkarit voitti toisen kerran peräkkäin ollen siinä varsin ylivoimainen seuraavasti:

1. Kalajoen Junkkarit 937,5

2. Kaustisen Pohjan-Veikot 440,5

3. Vetelin Urheilijat 425

4. Ylivieskan Kuula 407

5. Kälviän Tarmo 394

6. Kokkolan Veikot 353

Keski-Pohjanmaan Maantieviestissä Junkkareilla oli viisi joukkuetta. Junkkarit voitti nuorisoviestin ja Junkkarit 2. oli kahdeksas. Miesten ykkönen oli 4. ja kakkosjoukkue 10. Usean vuoden tauon jälkeen viestiin osallistunut naisten joukkue oli 8.

Suomenmestaruuskilpailuihin osallistui neljäyhdeksän urheilijaa joista mitaleille ylsi kolme; Tuomo Himanka, Arto Kokko ja Jukka Kauppila. Lisäksi junnumaastoissa ja KLL:n kisoissa mitaleille ylsivät Joni Lankila, Timo Untinen, Erika Nevanperä ja Iida Väyrynen.

Seuran menestyneimpiä urheilijoita olivat Jukka Kauppila ja Tuomo Himanka. Jukka Kauppila juoksi Kalajoen Junkkareille harvinaisen MM-mitalin. Hän saavutti MM-pronssia Ranskan Aubieressa 17.-22.3. käydyissä halli-MM kilpailuissa M50 sarjan 3000 metrillä. Lisäksi Kauppila saavutti kaksi Pohjoismaiden mestaruutta sekä viisi SM-kultaa. Tuomo Himanka saavutti viisi SM-hopeaa pyörätuolikelauksessa.

Seuran nuoret saavuttivat kertomusvuoden aikana kolme suomenennätystä ja neljä piirinennätystä. Eerika Nevanperä juoksi uudet suomenennätykset T13 sarjan 200 metrillä, 60 metrin aidoissa ja 200 metrin aidoissa. Uuteen piirinennätyksiin ylsivät T13 sarjan tytöt 4*100 metrillä (Eveliina Roukala, Roosa Niemelä, Eerika Nevanperä, Ida Väyrynen), 4*60 metrin aitajuoksussa (Ida Väyrynen , Johanna Juhola, Eerika Nevanperä, Iina Heikkala)  sekä Eerika Nevanperä T14 ja T15 sarjan 200 metrin aidoissa.

Virallisten mestaruuskilpailujen lisäksi seuran edustajia on osallistunut moniin merkittäviin kilpailuihin kuten Finlandia Junior Games, piiriotteluun ÖID-KP sekä lukuisiin kansallisiin ja  piirikunnallisiin kilpailuihin sekä juoksutapahtumiin Suomessa ja ulkomailla.

Talous

Perinteinen Kunniakierros järjestettiin Kalajoella 18.6. Tapahtumaan osallistui 83 (15) juoksijaa ja sen taloudellinen tulos oli 8050 (2730) euroa, josta 60 % seuralle. Kunniakierroksella kirittäjinä toimivat Junkkari-mestarit Antti Haapakoski, Kari Joki-Erkkilä ja Jukka Kauppila. Seuran kunniakierrostulos oli piirin paras seuraavasti:

1.Kalajoen Junkkarit 8.050
2.Toholammin Urheilijat 4.791
3.Himangan Urheilijat 3.643

4. Vetelin Urheilijat 3.100

5. Haapajärven Kiilat 3.000

Jaoston taloudellinen asema on kohtuullisen vakaa. Toiminnan tulos oli noin 1000 euroa positiivinen. Merkittävimmät tulonlähteet oli kunniakierros 4764 (1360), yleisurheilukoulumaksut 2740 (2197), osanottomaksut 675 (275), ravintolatulot 977 (395) ja yleisavustus 2000 (1000) euroa. Suurimmat menoerät oli leirimaksut 2251 (1444), lisenssit 1458 (1014), kilpailukulut 2078 (2144) ja palkinnot 1562 (1632) euroa.

Kalajoella 14.6.2009

Juha Nivala