Kalajoen Junkkarit ry

Yleisurheilujaosto

Toimintakertomus 2002

Yleisurheilujaoston toimintavuosi 2002 sujui tavoitteiden mukaisesti.

Kilpailutoimintaa järjestettiin aktiivisesti. Oman seuran nuorille urheilukoulujen puitteissa pidettiin 8 eri kilpailut joista yksi oli piirin myöntämä piirikunnallinen. Jaoston toimesta pidettiin kolmet maastojuoksukilpailut ja kesällä viidet kilpailut urheilukentällä. Näissä oli parhaimmillaan yli 100 osallistujaa, maastojuoksukilpailuissa 30-50 juoksijaa.

Kansallinen Hiekkasärkät -maraton juostiin 8. kerran ja osallistujia oli edellisten vuosien tapaan n 80.

Kesän suurin kilpailutapahtuma oli 12-15 -vuotiaiden piirihuipentuman järjestäminen Kalajoella 26.-27.7. Näissä oli urheilijoita 230. Kilpailuiden järjestelyt sujuivat hyvin.

Nuorten 7-15 -vuotiaiden urheilukoulutoiminta jatkui neljättä kesää ja tuloksia alkaa näkymään kaikissa ikäluokissa. Ohjattua liikuntaa ja koulutusta oli lähes ympäri vuoden. Talvella pidettiin viikoittain saliharjoituksia ja jäähallin juoksusuoralla oli lajiharjoituksia vanhemmille ikäluokille. Kesällä viikkoharjoitukset pidettiin urheilukentällä. Osallistujia oli talvella keskimäärin 25 ja lapset jaettiin kahteen tasonsa mukaiseen ryhmään. Kesällä viikkoharjoituksissa oli keskimäärin 50 osallistujaa. Vetäjiä on ollut toistaiseksi riittävästi ja heitä on myös jatkokoulutettu. Jatkuvuuden takaamiseksi uusia vetäjiä ja valmentajia tarvittaisiin mukaan.

Nuorten valmennustoiminta on jatkunut entisten valmentajien toimesta. Urheilukouluiän ohittaneiden aktiiviurheilijoiden määrä on vähentynyt. Tämä on aiheuttanut seuraluokittelun laskun. Tilanne oli nähtävissä jo vuosia sitten. Tästä huolimatta jaosto ei ole ollut aktiivinen ns urheilijarekrytoinnissa vaan keskittynyt ja keskittyy edelleen omien nuorten kouluttamiseen.

Urheilusaavutukset eivät yltäneet edellisten vuosien tasolle. Parhaat menestyjät:

Ikäkausisarjoissa piirihuipentumien mitalisteja 21 kpl (17 ed vuonna), huipentumiin osallistunut lisäksi 12. Yu-passien määrä oli noin 100 mikä määrä oli piirin 6. eniten joten tulevaisuus näyttää tältä osin valoisalta.

Taloustilanteen osalta voidaan todeta, että kaikki tarvittavat kustannukset pystyttiin kattamaan.

Jaoston pääasiallinen varainkeräyksen muoto on ollut  Kunniakierros minkä vetäjänä toimi oli Timo Ojala. Jaosto keräsi Kunniakierroksella 3 700 euroa (piirin 5. paras tulos), edellisenä vuonna 3 300. Lisäksi urheilukoulun toiminnan tukemiseen jaosto sai taloudellista mainostukea yrityksiltä ja  merkittävä osuus on myös kunnan toimintamäärärahalla.

Jaoston talous on tarkoitus säilyttää hyvänä ja varainkäytössä noudatetaan sovittuja pelisääntöjä.

Kalajoella maaliskuun 13. päivänä 2003

Jukka Kauppila, yu-jaoston pj