Kalajoen Junkkarit ry

Yleisurheilujaosto

Toimintakertomus 2001

Yleisurheilujaoston toimintavuosi 2001 sujui tavoitteiden mukaisesti.

Kilpailutoimintaa järjestettiin poikkeuksellisesti vain oman seuran nuorille urheilukoulujen puitteissa. Jaoston toimesta pidettiin kolmet maastojuoksukilpailut ja kesällä kuudet kilpailut urheilukentällä. Näissä oli parhaimmillaan yli 200 osallistujaa.

Hiekkasärkät -maraton juostiin 7. kerran ja osallistujia oli 80.

Edellisen kesän useat suuret kilpailutapahtumat aiheuttivat sen, että 2001 kesälle ei anottu muiden kilpailujen järjestämisoikeuksia niin piiriltä kuin urheiluliitoltakaan. `Välivuoden´ jälkeen on tarkoitus taas järjestää piirikunnallisia ja pm-kilpailuja sekä hakea veteraanien SM-kilpailuiden järjestämisoikeuksia vuodelle 2004 tai myöhemmin.

Nuorten 7-15 -vuotiaiden urheilukoulutoiminta jatkui edellisen kesän mukaisena. Ohjattua liikuntaa ja koulutusta oli lähes ympäri vuoden. Talvella pidettiin viikoittain saliharjoituksia ja jäähallin juoksusuoralla oli lajiharjoituksia vanhemmille ikäluokille. Kesällä viikkoharjoitukset pidettiin urheilukentällä. Osallistujia oli talvella keskimäärin kolmekymmentä ja kesällä enimmillään 100. Vetäjiä on ollut riittävästi ja heitä on myös koulutettu. Jatkuvuuden takaamiseksi uusia vetäjiä ja valmentajia tarvittaisiin mukaan.

Nuorten valmennustoiminta on jatkunut edellisten vuosien mukaisesti aktiivisena Marjatta Areniuksen vetämänä. Todettava on kuitenkin, että nuorten urheilukouluiän ohittaneiden aktiiviurheilijoiden määrä on vähentynyt. Tämä on aiheuttanut seuraluokittelupisteiden voimakkaan laskun ja seuran putoamisen II-luokan seuraksi. Tähän vaikutti osaltaan myös seuran ´lippulaivan´ Antti Haapakosken päätös lopettaa aktiiviura.

Urheilusaavutukset eivät yltäneet edellisten vuosien tasolle. Ainoa SM- mitali tuli M 19 sarjan joukkue kolmiloikasta missä Jussi Heikkilä ja Tuomo Marttala saavuttivat kolmannen sijan.

Taloustilanteen osalta voidaan todeta, että kaikki tarvittavat kustannukset pystyttiin kattamaan.

Jaoston pääasiallinen varainkeräyksen muoto on ollut  Kunniakierros mitä veti ensimmäistä kertaa Kunniakierrospäällikkönä Timo Ojala. Hän saikin muiden tempaukseen osallistuneiden kanssa koottua varsin kohtuullisen määrän eli 20 000 mk. Lisäksi urheilukoulun toiminnan tukemiseen jaosto sai taloudellista mainostukea muutamalta yritykseltä ja merkittävä osuus on myös kunnan toimintamäärärahalla.

Jaoston talous on tarkoitus säilyttää hyvänä ja varainkäytössä noudatetaan sovittuja pelisääntöjä.

Kalajoella toukokuun 29. päivänä 2002

Jukka Kauppila, yu-jaoston pj