Kalajoen Junkkarit ry

Yleisurheilujaosto

Toimintakertomus 2000

Yleisurheilujaoston toimintavuosi 2000 sujui onnistuneesti. Tapahtumia oli ennätysmäärä ja vuosi olikin erittäin työntäyteinen. Talkooväkeä saatiin riittävästi eri toimintoihin ja tässä yhteydessä vielä kerran  kiitokset kaikille mukana olleille.

Kilpailutoimintaa omien urheilukoulujen puitteissa oli keväällä pidetyt maastojuoksukilpailut ja kesällä viikkokilpailut urheilukentällä. Kesällä järjestettiin lisäksi nuorten 17-19 -vuotiaiden pm-kisat sekä Kalajoella ensimmäistä kertaa ÖID-Keskipohjanmaa -piiriottelu. Hiekkasärkät Maraton pidettiin heinäkuussa 6. kerran. Kesän suurtapahtuma oli Koululiikuntaliiton yleisurheilun SM-kilpailut. Tämä järjestettiin yhteistoiminnassa OAJ:n Kalajoen paikallisjärjestön kanssa ja mukana järjestelyissä oli koko seuraväki. Myös tämä suurtapahtuma onnistui hyvin. Kilpailupäällikkönä toimi Hannu Virkkala, jonka henkilökohtainen panos kilpailuiden onnistumiselle oli ratkaiseva.

Nuorten 7-15 -vuotiaiden urheilukoulutoiminta jatkui vakiinnuttaen toimintatapojaan. Ohjattua liikuntaa ja koulutusta oli lähes ympäri vuoden. Talvella pidettiin viikoittain saliharjoitukset ja kesällä viikkoharjoitukset urheilukentällä. Osallistujia on ollut 20 -100/kerta. Urheilukoulutoiminnan elvyttäminen oli uudistetun jaoston kehittämishankkeista tärkein vuonna 1999 ja nyt voidaan todeta tämän onnistuneen vähintään odotusten mukaisesti. Vetäjiä on ollut riittävästi ja heitä on myös koulutettu. Urheilukoulun organisoi uuteen kukoistukseensa Tuomo Mustola.

Nuorten valmennustoiminta on jatkunut  edellisten vuosien mukaisesti aktiivisena Marjatta Areniuksen vetämänä. Todettava on kuitenkin, että nuorten urheilukouluiän ohittaneiden aktiiviurheilijoiden määrä on vähentynyt. Tämä asia on sinänsä ollut odotettavissa ja apua tilanteeseen saadaan kun urheilukouluikäiset varttuvat.

Urheilusaavutukset eivät yltäneet edellisten vuosien tasolle ja seura tippuikin rajusti seuraluokittelussa. Kuitenkin SM-tason menestystä saatiin;  Kalevan-kisoissa  Antti Haapakoski aitoi 110 m:n aidat hopealle, 15 -vuotisten 2000 metrillä Juho Kauppila oli toinen voittaen saman matkan KLL:n SM-kisoissa. Anna Saari saavutti Halli-Suomenmestaruuskilpailuissa menestystä 60 metrillä ollen 19 -vuotisten sarjassa 2. ja naisten 200 m:llä kolmas.

Taloustilanteen parantaminen oli myös uuden jaoston päätavoitteita. Tältäkin osalta voidaan todeta, että tavoite on saavutettiin. Jaoston rahatilanne on nyt hyvä kuten koko yleisseurallakin suurelta osilta johtuen hyvin taloudellisestikin järjestetyistä SM- viesteistä  ja KLL:n kilpailuista. Jaoston talous on tarkoitus myös säilyttää hyvänä ja varainkäytössä noudatetaan sovittuja pelisääntöjä.

Kunniakierros järjestettiin  mutta varainhankinta painottui KLL-kilpailuiden käsiohjelmaan.

Kalajoella maaliskuun 15. päivänä 2001

Jukka Kauppila, yu-jaoston pj